Akt małżeństwa - zawarcie małżeństwa przed duchownym - ślub wyznaniowy ze skutkami cywilnoprawnymi - ślub konkordatowy |
I. MIEJSCE I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Wniosek o wydanie zaświadczenia stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa przed duchownym składa się w dowolnym urzędzie stanu cywilnego.
W Starym Kurowie jest to:
Urząd Stanu Cywilnego
Ul. Daszyńskiego 1
Pokój numer 11
Godziny otwarcia
Poniedziałek –piątek 7:30 – 15:30
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Osoby, które zamierzają zawrzeć związek małżeński przed duchownym. Małżeństwo mogą zawrzeć osoby, które ukończyły 18 lat. Sąd może warunkowo zezwolić na małżeństwo kobiecie, która ukończyła 16 lat.
II. TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Jeżeli aktu urodzeń narzeczonych (i ewentualnie akty małżeństw narzeczonych lub akty zgonów współmałżonków narzeczonych) zostały sporządzone w USC w Starym Kurowie zaświadczenie wydawane jest od razu. Jeżeli w/w akty stanu cywilnego narzeczonych zostały sporządzone w innym USC, zaświadczenie zostanie wydane do 14 dni. Zaświadczenie ważne jest przez okres 6 miesięcy od dnia jego wystawienia.
III. WYMAGANE DOKUMENTY
Osobom zamierzającym zawrzeć małżeństwo konkordatowe kierownik urzędu stanu cywilnego wydaje zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa oraz treść i datę złożonych przed nim oświadczeń w sprawie nazwisk przyszłych małżonków i ich dzieci.
W celu uzyskania zaświadczenia osoba zamierzająca zawrzeć małżeństwo jest obowiązana:
- przedstawić dokument stwierdzający tożsamość- do wglądu
- złożyć pisemne zapewnienie, że nie wie o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa
- obywatele polscy, którzy nie posiadają aktów stanu cywilnego sporządzonych na terenie RP – składają zagraniczny dokument stanu cywilnego lub inny dokument wydany w państwie, w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego, potwierdzający urodzenie, a jeżeli osoba pozostawała uprzednio w związku małżeńskim – potwierdzający małżeństwo, wraz z dokumentem potwierdzającym ustanie lub unieważnienie tego małżeństwa albo dokument potwierdzający stwierdzenie nieistnienia małżeństwa. W/w dokumenty składa się wraz z tłumaczeniem przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości lub tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).
Cudzoziemiec zamierzający zawrzeć małżeństwo wyznaniowe w Polsce jest obowiązany:
- przedstawić dokument stwierdzający tożsamość
- odpis aktu urodzenia,
- jeżeli pozostawał uprzednio w związku małżeńskim – odpis aktu małżeństwa z adnotacją o jego ustaniu, unieważnieniu albo stwierdzeniu jego nieistnienia, albo odpis aktu małżeństwa z dokumentem potwierdzającym jego ustanie, unieważnienie albo dokumentem potwierdzającym nieistnienie małżeństwa, jeżeli na podstawie składanych dokumentów nie można ustalić danych niezbędnych do sporządzenia aktu małżeństwa,
- dokument stwierdzający, że zgodnie z prawem ojczystym może zawrzeć małżeństwo.
W/w dokumenty składa się wraz z tłumaczeniem przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości lub tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).
Jeżeli cudzoziemiec nie posługuje się językiem polskim oświadczenia składane w procedurze związanej z zawarciem małżeństwa składa w obecności tłumacza. Wybór tłumacza oraz pokrycie kosztów jego wizyty w USC należą do nupturientów. Jeżeli otrzymanie dokumentu o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa napotyka na trudne do przezwyciężenie przeszkody, sąd w postępowaniu nieprocesowym na wniosek cudzoziemca może go zwolnić od złożenia dokumentu.
OPŁATY
- opłata skarbowa za sporządzenie aktu małżeństwa - 84 zł
Opłatę uiszcza się w chwili składania dokumentów niezbędnych do wystawienia zaświadczenia. Jeżeli ślub odbędzie się na terenie Gminy Stare Kurowo, opłatę uiszcza się na konto Gminy Stare Kurowo. Jeżeli ślub odbędzie się poza Gminą Stare Kurowo, do kompletu dokumentów niezbędnych do wydania zaświadczenia należy dołączyć oryginał dowodu wpłaty opłaty skarbowej na konto Gminy, na terenie której dojdzie do zawarcia małżeństwa.
Opłatę skarbową /gotówką/ uiszcza się bezpośrednio w urzędzie w chwili składania wniosku lub przelewem na konto urzędu: Urząd Gminy Stare Kurowo, ul. Daszyńskiego 1, 66-540 Stare Kurowo Lubusko- Wielkopolski Bank Spółdzielczy w Drezdenku oddział w Starym Kurowie:
39 8362 0005 0260 0912 2000 0010
IV. TRYB ODWOŁAWCZY
Jeżeli kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia wydania zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, powiadamia na piśmie osobę zainteresowaną o przyczynach odmowy. Osoba zainteresowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej pisma kierownika urzędu stanu cywilnego może wystąpić z wnioskiem do sądu rejonowego właściwego ze względu na siedzibę urzędu stanu cywilnego o rozstrzygnięcie, czy okoliczności przedstawione przez kierownika urzędu stanu cywilnego uzasadniają odmowę dokonania czynności. Prawomocne postanowienie sądu wiąże kierownika urzędu stanu cywilnego.
V. PODSTAWA PRAWNA
Podstawa prawna: art. 1 § 1, art. 3-15 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 ze zmianami) oraz art. 76-79 oraz 85 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1741).
|